Sinds 1 maart voert KPN een nieuwe campagne met het thema ‘Voel je vrij’, gemaakt door reclamebureau N=5. Om de waarde ‘vrijheid’ in alle communicatie van KPN zichtbaar en voelbaar te maken koos KPN ontwerpbureau Dietwee om de KPN-merkstijl te revitaliseren. Jeroen Struving, Manager Merkstijl & Merkportfolio bij KPN: ‘Dietwee kwam met een helder en sterk idee dat ons meteen het vertrouwen gaf dat we deze moeilijke klus in korte tijd tot een goed einde konden brengen’.

Martin Bos, account director bij Dietwee: ‘In nauw overleg met N=5 hebben we eerst een stap terug gedaan en heel goed gekeken naar de fundamenten van de bestaande KPN-merkstijl. Grondig geïnventariseerd wat er binnen deze stijl anders kon om het nieuwe thema ‘Voel je vrij’ optimaal te laden.

Het resultaat is een merkstijl die helemaal nieuw aanvoelt, terwijl de merk­uitgangspunten ‘eenvoud’, ‘persoonlijk’ en ‘vertrouwen’ onveranderd zijn. Logo en typografie blijven hetzelfde, waardoor herkenbaarheid gegarandeerd is. Aan de achterkant blijft het leeuwendeel van de richtlijnen en instructies onveranderd en dat scheelt tijd en geld. De consument reageert positief op het nieuwe gezicht van KPN: ‘Minder formeel en toegankelijker: ik vind het een fijne informele stijl’ (uit onderzoek Motivaction, maart 2014).

kpn-merkstijl-01
kpn-merkstijl-03
kpn-merkstijl-04
kpn-merkstijl-05
kpn-merkstijl-06
kpn-merkstijl-08
kpn-merkstijl-09
Make it real.